Monday, April 15, 2013

Kaca Mata Hidup



Kita selalu lihat kehidupan orang lain itu indah saat air mata dipipi tak lagi terpujuk.



"The night is long; and Allah is the Most Generous."

Tunduk. Sesak didada terungkai. Lorong jalanan tak sentiasa terang.
Adakalanya bisu itu indah..







SYUKUR bukan sekadar lafaz; melainkan terbitnya dari IKHLAS.





Tika mata mencemburi indahnya kanvas kehidupan yang lain; dek kerana kaburnya palitan dan lakaran yang terbentang didada kanvas sendiri dimanakah IKHLAS yang sering berlagu dibibir...?

"Sekadar cemburu je pon..."

"Sekadar? Dah gaya ayat 'kalaulah aku kaya macam dia, kalau la aku pandai macam dia..' Would not you're regretting what was given to you?"

"....."

Seandainya kaca mata itu hanya mengaburkan matamu, mengapa harus biarkannya menghiasi batang hidungmu andai ianya hanya bebanan yang semakin menenatkanmu..

Fungsi kaca mata itu untuk menerangi. Fesyen itu sekadar stylo. Stylo yang diangkat atas nama modern. Baik buruk yang terlupa untuk ditimbang tara.


Ya, hakikatnya nak IKHLAS tu payah..

"So tak payah IKHLAS la?"

"Manusia tak diciptakan kecuali untuk menyembah Allah swt. Dan menyembah Allah swt adalah tugas pertama bagi makhluk yang bernama MANUSIA. MANUSIA adalah makhluk yang telah diciptakan Allah swt dengan tanganNYA, ditiupkan kepadanya dari rohNYA, dan dijadikan sebagai khalifah di muka bumi."

"Means?"

"Stop being a human. When all the things you find difficult. When all the things you grounded. When u're not stop questioning on."


Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu.
[51:56]


Semahal apa pun kaca mata yang menghiasi wajahmu; tika ianya tak mampu berfungsi tetap tiada gunanya. Malah hanya bertambah bebanan pada sesuatu yang bukan tempatnya..

Tiada wajah yang tak diuji. Tiada wajah yang tak ternoda dari bias tangis. Tiada wajah yang tak tercela dengan parut luka. Namun hanya sedikit yang sanggup menCUBA..TRY to FIGHT! Coz reality,  happiness does not come in convenience..



Kaca mata itu fungsinya menerangi yang kabur..
Seandainya ketundukan itu mampu menjadikanmu terhina dalam simbahan kehambaan; maka sujudlah pohon padaNYA..


©Dazz