Wednesday, January 30, 2013

D.O.N.G.E.N.G




Hidup ini bukan kisah dongeng~©Dazz 


PART 1

"In"
Kepala tegak.
"In!"
Jam loceng hitam dihujung sudut meja dikerling. 'Arghh..perhambaan bermula. Sigh~' Earphone ditelinga ditarik melurut ke bahu. Kerusi ditolak ke belakang.
"Tengah praktik deaf and dumb?"
Mata bulat. 'Hoh; tak menyempat betul!'
"Along dah nak gerak ni."
'Yeah. Pergi je la.'
"Ibu pesan tolong basuh baju bilik Ir ngan Opie."
Diam.
"Uid! Dengar idak. Ka da betul-betul jadi deaf nih?" Muka In dirapati. Gaya habis concern.
'Hek eleh bro ni!' "Iyeyhh.."
Sengih. "Chow."
Pintu kayu yang tertutup dipandang kosong. 'Haip!' Pelipis digaru. Speks yang melurut ke batang hidung ditolak betul letak. 'Adakah ini menunjukkan unsur-unsur minyak sedang menyelubungi wajahku? Oh! Perlu la kau nak fikir masalah muka berminyak tetime cengini duhai diri kan..' Kerusi ditolak ke belakang.
"Apesal plak!"
"Apesal pe? Aku kang abang!"
Rahang mulut spontan ternganga luas. 'Uh adakah ini cobaan atau aku diselubungi indahnya sebuah mimpi?'
"Kau jahat la bang Ir!" Bantal empat segi sebesar pemeluk terbang di awangan; tepat mendarat di pasu import ibu.
'Oh damn!'Nafas terhenti. Mata terkatup rapat. 'Duhai incik sabau tolonglah peluk daku..'
Suasana hening. 
Opie kaku tak bernyawa. 'Eh betol ke aku yang baling?'
Kelopak mata perlahan terbuka. "Dah? Tak nak sambung?"
Dua kepala serentak kalih ke arah In yang tercegat dengan senyuman yang bergayut dibibir.
"Bang Ir yang mula!"
"Hape pulak! Kau yang baling benda alah tu!"
Mata bertembung mata. Nafas naik turun.
'Eh-eh bebudak ni; kalaulah opposite jantina nih aku kahwinkan jer!'
"Shut-up your mouth."
Liur ditelan. 'Ok. Kak In not in joking mode.'
"Apesal? Selena Gomez reject Opie pilih Ir?"
Kepala yang menunduk dah separa mencium lantai.
"Opie."
Kepala tegak. "Iye?"
"Call Ibu. Tell her what you're doing with her vase."
"Hah?" Terlopong. 'Giler hape Kak In ni?'
" I'm not crazy yet. But you're driving me crazy."
"Ok." Kaki laju melangkah.
"One more thing."
Badan dipusing.
"Clean your mess."
'Uhh..'
Langkah lesu Opie yang menapak anak-anak tangga dipandang dengan senyuman dibibir. 'Cari lagi pasal..'
"Bahagia?"
Gulp!
"Kak aku gerak dulu eh. Azim dah hon." Kaki berlari laju ke pintu rumah tanpa sempat ditahan.
Bibir diketap. 'Geramnya!'
"Kak In; Ibu nak cakap!"
Nafas dihembus ke muka. 'Yeah, i'm died~'
"Nah!" Sengih.
'Eh budak ni; aku luku gak!' Fonsel dilekap ke telinga kanan. "Yes bu?" Kaki meniti anak tangga.
"In buat ape sampai vase Ibu boleh berderai?"
"In baru turun lepas Along get me noti. And it just happens for a split second.."
Kedengaran helaan nafas dihujung talian. "Ayah bought it with his first salary.."
"Bu.."
"Tolong kemas. Don't let Opie do it. He will hurt himself."
"Ok."
"Then take him to bookstore. He need water colours for his homework."
"Bu, In have to seat an exam at two o'clock." Pintu bilik Ir dipulas.
"Kejap je. Ok la ibu got to go. Assalamuallaikum."
Nafas spontan dihembus ke muka. 'Can i scream out?' Bilik yang dah gaya gempa bumi dipandang syahdu. "Hape ke ekstreem la budak ni. Semua main campak jer. Oh i wish you're here Doremon!"
******
Hujung penjuru cadar diselit. 'Ok done!' Baju yang bergelimpangan dilantai dikutip.
"Kak In!"
Speks yang terlurut dari batang hidung sangatlah annoying saat kedua-dua belah tangan penuh dengan timbunan baju!
"Adik dah siap. Jom!"
"Huh?" Mata dah mengecil. 'Can you see what i was doing right now? Naaa~'
Timbunan yang penuh dicampak ke bakul pakaian kotor yang kosong. 'Harap je bakul gedabak! Bukan nak reti guna.' Geleng kepala.
"Kak In..." Kaki dah buat rap.
Jam hitam putih yang tersangkut didinding bilik dikerling. 'Oh so fast; so furious betoi!' "Lock your room door and Ibu too; then get down."
"Ok!"
Sekeliling bilik dipusing pandang. 'Ok! Dah macam ghuper bilik. Well done In!' Pintu bilik Ir ditutup dan di lock.
"Kak In adik dah kunci!"
Kaki laju menuruni anak tangga terus menapak ke dapur. 'Laju betol si bongsu ni!'
Baju kotor disumbat ke washing machine. 'Balik nantilah jemur.' Heater di off.
"Dah?" Kepala terjegul di balik pintu dapur.
"Tunggu kat depan diam-diam." 'Haip!' Tangan kalut switch off segala suis yang sepatutnya. 
"Jom!" 
Sneaker ditarik dan disarung ke kaki. Tombol pintu dicapai. "Eh?" Opie yang ternganga tahap speechless dipandang pelik. 'Pekehel puloks?' "I'm running out my time. Nak pergi tak nak ni?"
Angguk.
"Dah tu apesal tercegat bak tugu negara situ?"
"Kak In sejak bila free-hair and wearing T-gedabak time keluar?" Suci.
'Huh?' Tangan perlahan sentuh kepala. 'Oh my!!' Kepala perlahan dibawa turun ke badan. 'Oh ini sungguhs la tak lucu In!' "Give me five minutes!" 
Susuk tubuh In sesaat hilang dari pandangan mata. "Eh, sejak bila kakak jadik weirdo?"

********

No comments:

Post a Comment